viernes, 22 de junio de 2018

Essay writing

On the ELT Writing class, after studying the structure of essays and how to write them, we had to write one concerning the importance of the Internet.


Nowadays, Internet has taken all over the world, to the point that we are not able to picture  life without it.
It is a very helpful source in various aspects of our lives, such as in communicating with our friends and
studying.

There is no doubt that internet represents a practical tool in contacting our friends.
Therefore, it is constantly used in our everyday life; for making plans, getting informed in a more accessible
way, entertaining ourselves with movies and captivating music, among other uses. Many believe life
nowadays, simplified to the extent it is, would not be possible without technology.

However, it is generally spoken that the Internet is even more relevant as a studying aid. Currently,
technology is applied in universities and at all levels of school, from kindergarten to secondary school.
Furthermore, in education, technology is an eco-friendly alternative to writing in paper, which is gaining more
and more fame for damaging the environment. It is clearly an easy way of helping the environment and is
generally preferred by students as it takes less time than writing on paper. Moreover, students can get a
wider perspective as they can access more sources (such as internet forums, blogs and online books)
than they would just by reading the material the teacher gives. Contrary to the above ideas, others feel
that traditional methods keep students more focused on the tasks. Nevertheless, many pupils have
claimed that using technology actually makes studying more entertaining and didactic and they are
consequently more focused.

To conclude, the Internet makes our lives smoother by being a studying support and simplifying
communication with our relations.

Imagen relacionada

viernes, 11 de mayo de 2018

Presidencias liberales.

Para la clase de Historia, basándonos en los textos de Crónica de cinco siglos, hicimos una presentación sobre las presidencias liberales de 1861-1880. Luego, las presentamos oralmente.


 

sábado, 5 de mayo de 2018

"La nave de los locos".

Resultado de imagen para la nave de los locos peliculaEn la clase de Comunicación, Cultura y Sociedad vimos una película argentina llamada "La nave de los locos" de Ricardo Wullicher. 
La película trata de cómo Laura y Miguel, una pareja oriunda de Buenos Aires se va a vivir a San Martín de los Andes. Allí comienzan una amistad con un matrimonio que ya conocían de Bs. As, Agustín y Julia, que poseen un alto nivel adquisitivo. Estos los ayudan, consiguiéndole trabajo a él como médico en el hospital y una casa donde  vivir, ya que son personas muy influyentes en esa comunidad. Agustín Márquez es un empresario muy importante que está construyendo un hotel increíble en un terreno que el estado le cedió a la comunidad Mapuche, donde está su cementerio. El cacique, Esteban Pilcumán, fue a quejarse en distintas ocasiones. No obstante, esto fue en vano ya que fue ignorado, a nadie le importaba su cementerio ya que el hotel sería beneficioso para la economía de San Martín de los Andes y generaría muchos puestos de trabajo. Queriendo defender a su comunidad, Pilcumán incendia el hotel. Al hacerlo, tiene la mala suerte de que el hijo de Agustín, enfadado, justo entrara. Así termina muriendo el joven. Como resultado, todo el pueblo comenzó a ver a Pilcumán como un asesino, quien había atentado contra el bien y el progreso de la ciudad. El empresario le inicia un juicio; sin embargo, Laura (quien a pesar de no ejercer la profesión, era abogada) tras deliberar con su marido  decide defender al cacique ya que había hablado con su hermana y esta le había comunicado los motivos por los que el mapuche había producido el incendio. Así, Laura y Miguel se ganan el odio de todo el pueblo, incluyendo el de su pareja  amiga. Aunque Agustín les quita la casa y a Miguel lo despiden, los bonaerenses siguen luchando por los derechos de los Mapuches. Laura logra cambiar la situación pese a que el abogado del empresario defendía su postura neciamente, alegando que como vivían en el contexto de una sociedad  occidental no se podía tener en cuenta las opiniones y creencias de un Mapuche.  Finalmente, Laura obtiene la liberación de Pilcumán y que se le haga un juicio a Agustín y los cómplices que habían usurpado ilegalmente territorios Mapuches. 

Aunque cada vez hay menos gente que piensa así, hoy en día hay mucha gente que  no comprende que existen diversas culturas y que todas merecen el mismo respeto, sin importar su tamaño o alcance. Aquello es etnocentrismo, mirar peyorativamente desde la propia cultura a la ajena, ofreciendo una mirada negativa al juzgar y calificar al otro por lo que no es. Lamentablemente, este fenómeno  es común en el trato hacia los pueblos originarios. En la película  podemos apreciar cómo Agustín y su abogado son etnocéntricos ya que no entienden que los Mapuches tienen una cultura que merece el mismo respeto que la de ellos y cuyas opiniones y creencias valen tanto como las suyas (no como argumenta el abogado). Podemos entrever sus prejuicios etnocéntricos en la manera en que tratan al cacique Mapuche una vez que él provoca, no intencionadamente, la muerte del hijo de Agustín. Despectivamente, lo tratan de loco y de animal (gritándole “mataste a un chico, animal de mierda”) solo por tener rasgos culturales distintos a los suyos.
Asimismo, otra clara actitud etnocentrista es la de la destrucción de las tierras naturales de los mapuches, donde se quiere construir un hotel a pesar de que esas tierras sean sagradas para la comunidad indígena. No se tienen en cuenta las opiniones y en parte derecho de estos pueblos originarios ya que son vistos como "inferiores" (por ejemplo, en el juicio, el abogado de Agustín desvaloriza a la cultura mapuche, llamándola inferior por su religión y clase social y declarando que no podía creer cómo se podía estar discutiendo por un indio). Esta descalificación ha tenido lugar históricamente a lo largo de los años, perdiéndose así de esta destrucción y choques naturales, numerosas culturas.

La cultura es definida como el modo de vida en la medida que los hombres intentan resolver sus necesidades, con soluciones prácticas a través de respuestas intelectuales o queriendo transmitir sentimientos, creencias religiosas y cosmovisión. Buscando soluciones para satisfacer sus necesidades, las sociedades forman sus propias culturas. Por ejemplo, el abrigarse es una necesidad que todos los seres  humanos buscan satisfacer; no obstante, los occidentales (como Miguel y Agustin) no se visten igual que las culturas mapuches (como Puculmán y su familia). En cuanto a nuestras necesidades de comunicación e identificación, todos tenemos un nombre y un apellido pero los occidentales son muy distintos a los Mapuches. Al buscar respuestas para la muerte y un buen presagio para los seres queridos, los mapuches realizan un ritual en el que se lleva al muerto al cementerio y se le canta y coloca objetos en el ataúd; sin embargo, la comunidad de San Martín de los Andes seguramente llevaría a cabo un ritual más occidental, llevando al muerto a un ataúd y haciendo una ceremonia religiosa.

Resultado de imagen para mapuchesResultado de imagen para mapuches

  

jueves, 26 de abril de 2018

Les Misérables.

Écrit en classe de français par Dolores Mergel, Florencia Torino
et Pilar López Spada.
Les Misérables
1. Court résumé du Film.
Dans Les Misérables, Jean Valjean a passé dix-neuf ans en prison pour le vol d'une miche de
pain. Après sa libération, il est harcelé par un inspecteur de police, Javert, qui suspecte de
Jean Valjean et sa fille adoptive, qui s’ appelle Cosette; ils font face à beaucoup de difficultés,
  mais trouvent finalement la paix à la fin du roman.
Après sa libération, Jean Valjean tente de voler des chandeliers en argent à un prêtre.
Pour l'empêcher d'être arrêté, le prêtre lui donne  les chandeliers en cadeau pour qu'il
puisse commencer sa nouvelle vie.

Jean Valjean devient un riche fabricant et est élu Maire d'une petite ville. Ensuite, il est obligé

de fuir quand Javert le trouve et devient suspect.

Cosette tombe amoureuse d'un jeune révolutionnaire blessé dans un combat. Jean Valjean

le porte en sécurité en traversant les égouts, mais continue d'être tourmenté par son passé
jusqu'au jour où il meurt.


2. Les personnages principaux


Jean Valjean:
  • Il est né dans une famille de pauvres paysans. Il a perdu ses parents quand Il était jeune et c’est sa soeur qui l’a élevé.
  • Il est passé 19 ans de sa vie au bagne, pour avoir cassé un carreau et pris un pain.
  • Il est adopté comme son fille adoptive à Cosette.        
  • Il est grand, fort et très habile.


 Cosette:
  • Fille naturelle de Fantine et Félix Tholomyès, même si plus tard elle est adoptée pour Jean Valjean.
  • Elle a les cheveux châtains et ses yeux sont grands et bleus.


Javert:
  • Un inspecteur de police, ennemi juré de l’ex-forçat Jean Valjean.
  • Il se suicide quand il comprend que Jean Valjean est un homme bon qui a tout fait pour se racheter, regrettant de l’avoir traqué.


4. Qui est l'auteur de l’oeuvre? Date et lieu de naissance et mort/ des autres oeuvres.
L'auteur est Victor-Marie Hugo. Né à Besançon en France, le 26 février 1802. Plus tard,
le 22 mai 1885, il est mort à Paris, France. Il a été un grand poète, dramaturge, prosateur
et dessinateur romantique.
Autres oeuvres de l'auteur sont “Le roi s'amuse”, “Ruy Blas”, “Les Burgraves”,
“Claude Gueux”, “L’Homme qui rit et beaucoup d’autres”.


sábado, 14 de abril de 2018

Global trade: a phenomenon that takes over the world.

For the Global Perspectives class, we analysed the Global Trade phenomenom, with some of its characteristics and effects. Later, we were given a questionnaire which I leave here now:


1) Do you consider these sorts of relationships to be an inevitable part of global trade?

Personally, I believe that in the capitalist world we live in, not having these sort of relationships as a result of global trade would be almost impossible. Nowadays, everything is a competition with the mere objective of earning money. Therefore, there will always be unequal relationships where one side dominates and takes advantage of the other, who has to bare the consequences (such as holding discarded technology in waste dumps). Furthermore, although these dominated countries will be exploited in the fabrication of the product, the price of the individual product may usually be higher than the monthly wage of the worker who created it.

2) Should factors such as the environment, human health, or the gap between rich and poor play a greater role in international relations, whatever the cost?

Imagen relacionadaIn my opinion, these affairs should have more relevance in international relationships, despite the economic losses. Governments should take more care of the environment, as it is the only home humanity has and if polluted, affects seriously their people's health (causing breathing diseases, asthma, risk of cancer, etc). In addition, the gap between the rich and the poor should be given more credit as this social inequality provokes poverty and social violence and resentment.

3) What is your own opinion about the issue?

In my view, this situation should change and be fairer for all sectors of global society, regardless of the social class or if you belong to a developed or developing country.

4) What more can you find about this issue? Make a summary of the different opinions you find.

Some argue that global trade is the result of cheap oil, virtual slave labour and environmental exploitation in developing countries. They question whether this will finish soon or if it will last only a little more time as protectionist measures are being implemented in some places and the increase of CO2 is revolutionising a world that is slowly trying to protect the environment.  

Furthermore, Yale School of Management declares “trade almost always benefits the nations that engage in it, but only when averaged over the entire national economy”, noticing although that there is always an unheard minority which suffers the consequences of global trade.

However, there are other sectors which position themselves in favour of global trade. Unsurprisingly, these are the ones more benefited by the phenomenon, such as the US Chamber of Commerce, which states that global trade is so important that it should continue. They claim that global trade plays a key role in their country due to the employment it guarantees (as 41 million American jobs depend of this), the economic growth it brings, the rise of small and medium-sized companies it causes, the dependence of farmers on it, etc. Nevertheless, they do not account the disastrous effects it has on developing countries.

Resultado de imagen para global trade

lunes, 27 de noviembre de 2017

¿El alcohol te ayuda?

Para la clase de Salud y Adolescencia, en grupos de tres o a cuatro (en mi caso con mis compañeras Dolores Mergel y Florencia Torino), tras ver cómo el alcohol puede transformarse en una adición muy dañina, tuvimos que crear un spot de poca duración que se focalizara en algunos de los terribles efectos del alcohol. Aquí les comparto el link al mío.

domingo, 19 de noviembre de 2017

Thematic collages

In light of the end of the school year, for the Literature class, we had to create in groups of three or in pairs (in my case, with my mate Florencia Torino) literary collages that portrayed the thematic sentences -along a quotation from the book to justify them- of some poems and stories and from the play "An Inspector Calls". These, from "Stories of Ourselves" and "Songs of Ourselves" and the already named play, have been read along the years.
Collage on "The Phoenix"

Collage on "The Lost Woman"
Collage on "Tyres"
Collage on "An Inspector Calls"